Navigera dig fram här   Torsdagen den 24:e september 2020
Skoter
Racing
ATV
  Startsida  
  I tidningen  
  Nyhetsarkiv  
  Racing  
  Prenumeration  
  Tidigare tester  
  Videoteket  
  Till Salu  
  Auktion  
  Privata annonser  
  Forum - Skoter  
  Årets skoter  
  Medlem  
  Skoterkortet  
   
Användarnamn

Lösenord

Logga in automatiskt

» Bli medlem
» Glömt lösenord?
» Om kakor...
 
  Medlemmar: 15009  
  Antal nyheter: 5557  
  Meddelanden: 68505  
  Sidvisningar:  
  Idag: 6620 st  
  Igår: 7783 st  
  Denna månad:
197060 st
 
  Föreg. månad:
252846 st
 
  Totalt: 74767624 st  
  Senaste 10 inloggade:  
  1. Reni1123
2. scom851
3. pukamai
4. TomCl16
5. jiuer7845
6. Banning
7. sunnne
8. tasyabilla
9. FrankJScott
10. juliana168
 
 
Här är du: I tidningen: 2020, nr 3
 
Välj nummer:

NR 3-2020

Sista numret för säsongen betyder som vanligt att vi har allt info om 2021 åt er. 2021 nyheter från Arctic Cat, Lynx, Ski-Doo, Taiga, Polaris och Yamaha. Från A till Ö.

Mer är att vi har tagit och ställt de bästa 146 modellerna mot varandra och segraren är korad. Inte kanske den enklaste vinnaren att gissa men inte helt oväntad heller.
Utmanarna:
Lynx Xterrain RE 3700 850 E-TEC
Arctic Cat Riot X 8000 QS3 ES 146
Polaris 850 SKS 146 ES
Ski-Doo Backcountry X-RS 146 850 E-TEC
Yamaha Sidewinder X-TX 146.

Sedan har vi långtestrapporter och teknik. Ta bara Diablo V-kittet plus racing med SM och USA körningar och en hel del andra nyheter.
92 sidor snöskoter är aldrig fel.

[ REPORTAGE ]
[1] Rotax Vätgas ”motor”
Nya motorer ser man alltid fram emot som petrolhead. Då det kommer till elmotorer har jag alltid varit skeptisk då de egentligen känns smutsigare och miljöovänliga att framställa och sedan ta rätt på då batteriet slutat sin livscykel. En teknik som dock alltid fascinerat är den gällande vätgas. Vätgas är en produkt som man kan ta fram på olika sätt genom att spjälka vatten där man delar vätet från syret. Just detta kräver en hel del energi men i modernare tid har man kommit fram till olika tekniska lösningar för att enklare kunna få fram vätgas. Vätgas kan även vara en form av mellanlagring från elindustrin då man har hög kapacitet men låg efterfrågan. Varför man är intresserade av just vätgas som drivkraft är för att förbränningen av väte ger en massa energi. Restprodukten är dessutom ofarlig då det bildas vanligt vatten efter förbränning.
[2] POLARIS 2021
Det kan inte vara lätt att vara svensk generalagent för Polaris snöskotrar när det kommer till att välja ut rätt modellprogram för Sverige. Den amerikanska tillverkaren bjuder på inte mindre än 55 modeller till modellåret 2021. Riktigt imponerande siffror vilket inte gjort det lättare för Polaris Scandinavia att plocka ut de modeller som passar de svenska köparna bäst. Nu ska vi säga att man nästan har helgarderat sig ändå för man har på ett eller annat sätt gett köparna möjlighet att välja bland 32 av de 55 modellerna! Att man får ihop så många modeller beror till stor del på Snowcheck-erbjudandet. Beställer man sin nya Polaris före 15 april får man 10 000 kr i rabatt och det gäller hela 26 av de 32 modellerna. Vi ska poängtera att sex modeller endast kan beställas via Snowcheck Exclusive d.v.s. endast byggs under SnowCheck tiden. Övriga Snowcheck-modeller kommer att finnas hos handlarna också under säsongen då det handlar om specifikationer som bestämts av fabriken.
[3] Arctic Cat 2021
Kommande säsong blir det betydligt svårare att välja rätt snöskotermodell hos Arctic Cat. Modellprogrammet har nämligen utökats och innehåller trevligt nog hela sju nyheter. Största nyheten är deras helt nya Blast serie. En serie snöskotrar som krympt något i storlek och som Textron har stora förväntningar på. Är lite av en modern Yamaha Phazer som koncept och verkar vara lika rolig att köra. Är man riktigt snabb att beställa sin nya Arctic Cat, d.v.s. före 15/4 har man några extra SK-modellvarianter att välja på. Textron har utrustat de flesta av 2021-modellerna med ett SK-kit vilket innebär att ett antal vettiga tillbehör är standard. Prispåslaget för extrautrustningen är vettigt satt vilket nog betyder att många kommer att välja SK-varianterna vid förhandsbeställningarna.
[4] Yamaha 2021
Samarbetet mellan Yamaha Motor Co. och Textron Inc., tillverkaren av Arctic Cat snöskotrar, utökas ytterligare nästa säsong. Yamaha passar också på att damma av två gamla modellnamn och de hamnar på en rad högintressanta modeller. För Sveriges del läggs det till hela fem nya modeller till det modellprogram som fanns under 2020 års säsong. 2021 års säsong ser ut att bli en säsong där Yamaha satsar hårt på att återta marknadsandelar och dessutom har goda förutsättningar för det. Vi börjar med de två minsta snöskotermodellerna. Här finns den minsta SRX 120R modellen som kommer helt oförändrad nästa år. Den något större Snoscoot ES, lämplig från 8 år och uppåt, finns i två olika färgkonstellationer och nu är chassitunneln lackad i svart. Dessutom är boggiskenorna numera gjorda i ett stycke och stötdämparna är justerbara.
[5] Ski-Doo 2021
Ski-doo´s lansering av kommande modellår har varit både lång och kommit vid flera tillfällen. Ni kan läsa om introduktionen av deras Summit turbo i Tidningen Snöskoter nr 1-20, samt om övriga tekniska nyheter och nylanseringar av modellåret 2021 i nr 2-20. Ni får enklast tag i dessa nummer via www.skoter.se/digital. Trots en gedigen övervakning så fanns det lite till som är intressant inför kommande säsong. Här kommer de sista delarna. Variatorövervakning Ett talesätt är att tiden alltid kommer utvisa sanningen. Nu känns det som om att variatorproblemen som BRP haft under lång tid skall få ett slut. Många har gnällt och skällt, men även försvarat problemen, eller påstått att det inte finns ett problem. Då BRP numera har tagit fram en teknik för övervakning av drivremmen så kan man inte annat än tolka det som om att de underförstått säger att, vi har nog haft ett problem som vi numera har en teknisk lösning för att övervaka och varna för. Drivsremsövervakningen är en nyhet de nu introducerar på kommande djupsnömodeller. I detta ingår alla Summit-, Freeride- och Bakcountrymodeller. Övervakningen ser till att kontrollera värmen på variatorremmen för att sedan kunna varna om den går för varm. Utrustningen skall även varna om man kör så variatorremmen får arbeta med för höga krafter/slitage. Utrustningen skall inte göra någon inverkan på körningen eller stänga av motorn på något sätt, utan se till att övervaka och varna.
[6] Taiga 2021
I Montreal, Kanada, visades den 2 mars 2020 kommande årsmodeller av elskotern Taigan på den nya plattformen TS3. Inbjudna till visningen var en internationell mängd återförsäljare, vattenskoterrepresentanter, media och servicefolk. Den här nya modellen har man utvecklat genom att under mer än fem år rita, räkna och testa olika lösningar. Från tillverkarnas håll presenteras det som en maskin med ”överlägsen prestanda, oöverträffad tillförlitlighet, intelligent anslutning” som ger tillgång till vinteräventyr utan kompromisser.
[7] LYNX 2021
Nordens ledande snöskotermärke är finska Lynx och de har till 2021 gjort en storsatsning på att uppdatera arbetsmaskinerna med 50 cm och 60 cm drivband till RADIEN X plattformen. De har även tagit fram en spännande, bredbandad Xterrain-modell. Rotax har också plockat fram en till 600 motor som hamnat i ett antal modeller nästa år. Sedan har två av modellserierna 10 års jubileum.
[8] Kraftig avmattning av skoterförsäljningen
Skoterförsäljningen har de senaste åren haft en glanstillvaro. Ökad försäljning år efter år har inte gjort annant än ingett vibbar om en fortsatt ökning, så det är med tillförsikt som vi spänt har följt månadsredovisningarna av sålda maskiner. Under säsongens första vintermånader började dock registreringsstatistiken svikta. De visade inte upp samma tillförlitliga sifferökning som de närmast föregående åren haft. Tittar man tillbaka på föregående år så har man även tidigare kunnat se en sådan trend då de modeller som sålts på förorder har dröjt en bit in på säsongen med leveranser från fabrikerna. När januaris siffror redovisades så skönjde vi att så var nog fallet även denna säsong. Nu återhämtade sig dock inte den eftersläpningen fullt ut, utan eftersläpningen av icke sålda maskiner höll i sig. Jämfört med tidigare år var det fortfarande ett tusental maskiner som inte nått ut till slutkonsument. Visserligen brukar man mellan tummen och pekfingret säga att 75 % av årsförsäljningen borde vara slutplacerad vid januari månads utgång. Så blev fallet inte nu.
[9] Serviceåtgärder som man själv kan och bör göra Del 3 av 3
Mellan förgasare eller spjällhus och motor finns insugningsgummin som åldras eller skadas av vibrationer och/eller av bensinens lösningsmedel. Livslängden på dessa insugningsgummin varierar stort mellan olika fabrikat och motortyper. Det som är bekymret är sprickbildning i själva gummit, men även i vulkningen mot den aluminiumfläns som skruvas fast i cylindern. Problemet är att en sprickbildning i insugningsgummit eller ett släpp i vulkningen skapar ett luftläckage som inte är hälsosamt för motorn. Alla motorer, oavsett om de har förgasare eller bränsleinsprutning, är avstämda för en viss luftmängd. Denna luftmängd skall blandas med en viss mängd bränsle för att motorn skall ge optimal effekt, men också för att den skall fungera utan störningar. Vid ett läckage av den typen jag beskrivit blir resultatet att motorn får för mycket luft i förhållande till den kalibrerade bränslemängden. Resultatet ger en alltför mager bränsleluftblandning som påverkar tomgångs- och lågfartsegenskaperna, men allvarligast är att motorns kolvar kyls för dåligt som gör att en kolvskada (kolvskärning) kan inträffa.
[10] Diablo v kit på Skidoo Summit X 154”
Som vi skrivit om i tidigare nummer så har jag testat ett variatorkit från Diablo Race Tuning på min Skidoo Summit från 2019 som vi valt att pigga upp med diverse eftermarknadsprodukter. Kittet med primär- och sekundärfjädrar, en specialskuren helix, nya ramper och vikter kostar 5490 kr exkl. montering. Efter samtal med Fredrik Sjöström, GA på Diablo i Skandinavien, så har jag också drevat upp skotern 2 kugg från 21 till 23 med ett original drev från BRP som kostade 830 kr. Detta för att skotern kommer från fabrik med en drevning anpassad för höghöjdskörning, med ett 2 kugg större toppdrev kommer skotern att ha bättre acceleration och lägre topphastighet, vilket är optimalt för backcountrykörning.
[ TESTER ]
[11] STORTEST i 146-klassen - Bara en kan vinna
Arctic Cat Riot X 8000 QS3 ES 146 Lynx Xterrain RE 3700 850 E-TEC Polaris 850 SKS 146 Ski-Doo Backcountry X-RS 146 850 E-TEC Yamaha Sidewinder X-TX LE 146 Siffran 146 har på senare tid blivit mötespunkten för flera olika snöskotersegment. Nu snackar vi alltså om drivbandets längd i tum och här hittar vi många intressanta modeller som egentligen har olika målgruppen men ändå har mycket gemensamt. Här finns en tydlig blandning av crossovermodeller och korta klättermodeller i ett s.k. backcountrysegment. Man försöker flörta med dem som är lite mer för äventyrlig körning. Tillverkarna har laborerat med spårvidder, skidtyper och drivbandets kamhöjd för att nå den bästa kompromissen. Här har vi samlat ihop fem snöskotrar med mycket potenta motorer och just 146 tums drivbandslängd. En mycket intressant kamp kan börja och vi ska undersöka hur bra varje modell är på att vara just multifunktionell.
[12] LÅNGTEST Arctic Cat Riot X 8000 ES LE 146
Genom att även denna modell ingår i det stortest som redovisas i denna tidning kommer vi gå in på andra intressanta detaljer och även jämföra den med kommande års modell i denna långtestraport. Denna lilla pjäs har känts intressant ända från början. Det som initialt känts lite avigt är den bandtunnel som är till för en skoter med 153´s drivband. I lössnö är det inget problem men kör man i lösare snö med skarlager,
[13] Yamaha Sidewinder X-TX LE 146 LÅNGTEST
Så var vi inne på nästa kapitel på denna långtestmaskin. Då den även är med i vårt stortest i denna tidning får jag möjlighet att gå in på lite andra detaljer denna gång. Sedan förra gången har vi haft in Sidewindern för lite speciell kärlek hos vår lokala Yamaha återförsäljare i Umeå. Om ni läst våra tidigare skrivningar om denna modell vet ni att vi behövde spänna på fjädern på sekundärvariatorn lite hårdare så variatorremmen pressades upp i toppen av variator skivorna. Under testperioden har vi lyckats smälla en variatorrem, för första gången under alla år som vi har kört en Yamaha. Vi lät därför Sidewindern få lite extra omvårdnad och uppgradering av Robban på Yamaha center i Umeå, då vi installerade ett variatorkit från Modshop som är specifikt anpassat för Sidewinder X-TX:en. I samband med detta kom Robban även med förslag att vi skulle testa en ny lösning med snorkelkit.
[14] LÅNGTEST Polaris RMK Khaos 850 155"
Så var det dags för den tredje och sista långtestrapporten, något jag verkligen sett fram emot då Khaosen har varit enormt rolig att köra under säsongen. Som förväntat är det hög kvalité på den här maskinen och det finns mycket som man gillar, over all så finns det inte så mycket negativt att prata om den här gången. Khaosen fortsätter verkligen att bjuda upp till dans, nu när man fått kläm på utväxlingen och var kraften kommer med 850 motorn är inget omöjligt. Det är väldigt svårt att köra förbi en snövall eller en brant backe utan att slänga runt skotern i en bowtie, whip eller vändning. Skotern känns så väl adaptiv till dessa extrema situationer att ibland behöver man bara luta sig bakåt, hålla i styret och följa med på åkturen, resten sköter Khaosen. Det är nästan skrämmande hur lätthanterlig maskinen är, även fast mätaren står på över 80 mil så blir man fortfarande förvånad när man åker ut. Mycket av det här är tack vare det väl balanserade chassiet, i kombination med easyride framvagen, som gör att din input som förare ger markanta utslag på maskinen. Väljer du att hålla skotern på skrå eller i en lång burk är det bara att lägga vikten på ena sidan så kommer maskinen själv att balansera på kant
[15] Ski-Doo Freeride 154 850 E-TEC LÅNGTEST
Så här mitt i säsongen så börjar jag känna mig rejält hemma på Ski-Doo Freeride 154. Det är en trygg och stabil, men samtidigt fantastiskt lekfull snöskoter. Efter sisådär 75 mil på maskinen så känns det mesta hemtamt. Det här året har, som jag tidigare nämnt, inneburit ett stort fokus på skråkörning för min egen del. Mest för att jag vill behärska det som rinnande vatten, även när terrängen är brant och eländig. Och här är faktiskt Freeriden helt fantastisk. Den är kanske inte som en Polaris Khaos i burkningsförmåga, men den är lätt att få upp på skidan och tillika lätt att hålla linje med.
[ RACING ]
[16] Count Down Watercross 2020
Varma och vindstilla sommarkvällar, då den färgskimrande midnattssolen speglar sig på den spegelblanka vattenytan. Plötsligt bryts tystnaden, håret reser sig på armarna, hjärtat börjar pumpa dubbelt så fort, lukten av 2-takt kittlar i näsan och jag smeker handen över styret och nyper åt gasen! Braaaap!!! Vägen till framgång År ut och år in, timmarna har blivit många, samarbeten som kommit och gått, en fanclub som ökat från år till år. Hur jag sakta men säkert tagit mig från att leka sjöjungfrun på botten av Sveriges sjöar till att hålla mig flytande och sakta klättrat mig upp till toppen. Visst har det varit en lång resa och tro det eller ej, men det har blivit lättare med åren då jag byggt på mig rutiner och skapat mig kännedom om vad som krävs och hur jag bör går tillväga. Det finns så många som jag har att tacka för att jag är där jag är idag inom sporten. Bakom allt otroligt stöd så är det trots allt vad jag själv väljer att göra som i sin tur resulterar i något jag vill uppnå. Det främsta tre tipsen som jag har till dig som är nyfiken på att kasta dig in i sporten, pannben, förebild, öppensinnad. Det är de viktigaste nycklar som har hjälpt mig, tre ledord som jag även anammat i allt annat som jag företar mig, vare sig det må röra sig om jobb, hobby eller livet i sin helhet.
 
 
Besöksadress: Gräddvägen 7, Umeå | Adress: Gräddvägen 7, 906 20 Umeå | E-post: info@skoter.se | Telefon: 090-149370 | Shop: shop.skoter.se